Friday, September 16, 2011

spaghetti dan daging masak kicap for dinner tonight!.. ngeh


hehehe.. dinner malam ni cam grand-grand punya style jak kan..haha.. sebenarnya paket spaghetti ni dah lama beli cuma belum kesempatan untuk memasaknya.. jadi harini dengan rajinnya aku masaklah.. dan daging memang sedia ada tersimpan kemas dan rapi di peti sejuk.. daripada terbiar sejuk beku baik aku gunakan kepakaran aku yang tak seberapa ini kan. ya dak... 

akhirnya menjadi jugak masakan aku.. best!.. puas hati rasanya.. terus bersemangat ni mo masak lagi..lagi dan lagi.. penangan Hell's Kitchen dan Masterchef la ni... resepi-resepi ni aku dapat dari website myresepi. kebanyakannya aku ubah sendirila.. sebab bahan-bahan tak cukup.. seperti daging ni.. petama aku nak masak daging black papper..last-last takdak blackpaper di rumah. mo kuar pun malas time ujan..jadi tukar resepi lah jadi daging masak kicap..hihi

ok.. aku senaraikan bahan-bahan tuk buat benda ni.. kira resepi aku sendiri la ni kan..sebab banyak yang aku men letak sesuka hatiku..haha!

Spaghetti Bolongnese


bahan-bahan:

1 paket spaghetti jenama san remo (paket ni 500gm, aku buat sikit jak..takut nda abes..hehe)
1 tin sos spaghetti cendawan prego (brand campbells)
1 tin cendawan butang
4 biji tomato segar
daging ( letak la berapa banyak..ikut sukahati...)
bawang besar 

cara-caranya:

1. Spaghetti di rebus ala dante
2. Panaskan minyak dan masukkan sos spaghetti dan kacau sehingga sebati
3. Kemudian masukkan daging..biarkan sehingga daging empuk.
4. Masukkan cendawan butang, tomato dan bawang besar.
5. Gaul sehingga sebati dan kuah pekat.
6. Tutup api. siramkan kuah ke atas spaghetti yang sudah direbus tadi. hidangkan panas-panas.


Daging Masak Kicap



bahan-bahan:

200gm daging
3 sudu makan madu
2 sudu makan sos tiram
4 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
1 inci halia
garam, aji, kicap dan minyak


cara-caranya:

1. Daging di hiris nipis-nipis, bawang putih dan halia di tumbuk hingga lumat
2. Perap daging bersama sos tiram, madu dan lada sulah selama 1 jam.. 
3. Tumis halia dan bawang putih hingga kekuningan
4. Masukkan daging dan air.. tunggu sehingga daging empuk. kemudian masukkan kicap
4. Masukkan bawang besar. garam, aji secukup rasa
5. Sedia untuk di hidangkan..

*resepi asal ni aku amik untuk resepi daging masak blackpapper.. 


tadaa... itu jakla dinner kami untuk malam ni.. hehehe menyelerakan bukan.. semangat aku makan tadik.. 


p/s:.. komen bapakku.. 'masakan orang putih boleh plak ko masak.. masakan bugis nda pandai'.. gulp... sindiran ka apa itu.. ok bapak.. nanti anakmu ini belajar lagi..hehe



No comments: