Tuesday, August 24, 2010

sayang KINABALU..





Tinggi tinggi gunung kinabalu,
tinggi lagi sayang sama kamu,
biru-biru hujung kinabalu,
tengok dari jauh,
hati saya rindu....


antara bait2 lirik lagu sayang kinabalu..yang bisa membuatkan sesiapa merindukan kinabalu yang berada jauh d kundasang sana..  oh kinabalu... nda sabar aku mo jejak puncakmu kinabalu...yuhuuu.... tggu kan kedatanganku kinabalu..:)

sejak zaman study aku mmg mengimpikan mendaki gunung nih.. minat mendaki dr dulu.. tapi hajat lum kesampaian..hanya sempat mendaki gunung negeri org lain saja.. haha.. insyaALLAH bulan 10 nih.. arap2 impian tuh tercapai.. 

TP!!...
adakah aku mampu tuk mendakinya?.. adakah aku masi mempunyai kekuatan seperti dlu?..zaman2 keaktifan aku ngn xtvt2 xtreme spt ini.. adeii.. semenjak memasuki dunia pekerjaan.. pergerakanku dengan dunia luar semakin terbatas.. xde da daki2 gunung, masuk2 gua, p camping, nek wall climbing, hahahaha!~..aku rindukan zaman2 itu..

5 tahun da aku bersara dari dunia pendakian nih.. last aku daki gunung ledang bulan june 2005.. pergh!~ punyala nostalgia.. barang2 tuk mendaki pun aku da lupa.. pa bnda mo bawak.. mmg xda persiapaan aku nih mo mendaki.. harharhar.. training pun teda ba... camna mo sampai puncak kalu gni.. malas sungguh..ahaks..:D

sungguh menyedihkan.. gambar2 aku time daki gunung ledang..huhu..:(
CD gmbar da ilang.. adeii.. teda kenangan suda.. napa la aku nih cuai sangat.. sedihnyala......................uwaa...sobs.. :'(
gambar time daki santubong jak banyak.. huhu!~



santubong summit!~..
kenangan mendaki santubong dlu,.. yeye!~.. aku da smpai sana.. pergh.. bangga gila time nih.. hahaha.. last semester aku di poli dlu.. jan 2005..:)..

byk kenangan time daki gunung nih.. masa mo naik.. semangat tuh mmg ada.. tp tenaga.. haha leh pancit tgh2 jalan.. seb baik ada member penguat semangat tuk aku teruskan perjalanan sampai ke puncak.. part paling best bila da smpai puncak.. leh tgk pemandangan malam kuching dr atas.. santek sngt.. :) siap berkhemah atas tuh.. sarapan ngn roti spanish n bubur mushroom tem ujan2.. sungguh menyelerakan....



geng santubong n ledang 2005..
kelab kembara POLIKU..:)

bila la dpt jmpa korg lg?.. paling aku mo jmpa c kilis.. hahaha!~.. geng ketawa2.. sempoi gila la mamat nih.. tgkla ba cara bgmbr tuh.. adeii.. :))


c kilis yang kili.. wakakaka!~..
byk kenangan sama c kilis.. dr santubong sampaila ledang.. huhu..:)



gambar sblm turun.. time nih ujan.. 
nda nmpak permandangan da di bawah tuh..
aku pun nda dpt rakam apa2 da.. cover videocam ngan tuala jak.. smbl2 amik gmbr kenangan nih.. hehe..:)

ok stop!~..
berbalik ke topik kinabaluku...:)
kinabalu yang ingin aku tawan.. cehcehceh.. tawan la sgt..ahaks..:D

ok terlebih dahulu meh kita baca.. sedikit info mengenai gunung kinabalu ini yang aku tnya ngn pacek google petang tadi....haha!~

1. gunung kinabalu merupakan puncak tertinggi di malaysia dan puncak tertinggi pulau borneo yang ketinggiannya mencecah 4,095m dr aras laut..

2. dari segi persempadanan geografi, gunung kinabalu merupakan antara yang tertinggi di asia tenggara.

3. gunung kinabalu mempunyai kawasan hutan dipterokarp bukit, hutan dipterokarp atas, hutan montane dan hutan ericaceous atau hutan gunun.

4. gunung kinabalu merupakan lambang kemegahan kepada setiap penduduk yang tinggal di Sabah. sesetengah penduduk menganggap gunung kinabalu ini merupakan gunung yang memberikan semangat juang dan satu padu rakyat sabah. gunung kinabalu banyak menyimpan cerita dan kisah-kisah yang misteri. menurut kepercayaan masyarakat kadazan sabah, gunung kinabalu merupakan tempat bersemadinya semangat mereka selepas meninggal dunia..

sumber wikipedia..







No comments: